zaterdag 21 april 2018

Duurloopje


Deze morgen liepen we met "Start 2 Marathon" in het Drongengoedbos. En 2 jonge reetjes gespot. Altijd leuk trainen in de natuur.

maandag 9 april 2018

Marathon schema

Met ons "Svensson Start 2 Marathon" programma ben ik niet aan mijn proefstuk toe. Enerzijds de eigen ervaring na meer dan 150 marathons en ultra's, en zelfs een Spartathlon. Ook gaf ik reeds eerder advies en schema aan lopers die dit vroegen. Onlangs kreeg ik een feedback mailtje van lopers koppel welke de marathon van Brussel liepen aan de hand van een schema van mij.

Beste Joeri,
Nu de marathon vlot verlopen is wil ik je alvast nog eens bedanken voor onderstaand schema! Het lag grotendeels gelijk met het schema die ik vroeger had gebruikt,  maar het gaf ons vooral meer inzicht hoe het totaalprogramma zich opbouwt en dat gaf vertrouwen voor de trainingen …
We hebben het programma van de training vlot kunnen afwerken, en hebben daar ook de vruchten van geplukt. Het was een zwaar parcours met vele lange hellingen (Opm redactie: marathon Brussel) , geen parcours om tijden, maar de finish vlot halen was het doel. Het was in Brussel alweer een onvergetelijke ervaring, en het geeft een bijzonder goed gevoel als je de 42 km op een vlotte wijze tot het einde hebt kunnen afleggen…

Vanaf april gaan we er samen tegen aan gaan. En streven we naar even tevreden deelnemers.
Ook jij kan er nog bij zijn, schrijf dan snel in.
Of als je eerst nog eens wilt weten wat "Start 2 Marathon" inhoud, lees hier meer.

Wall of fame, upgedate.

Wat is uw parcours record op de 6 uur van Aalter?
Hoeveel lopers liepen alle edities?
Of waar sta je in de over all uitslag?

Allemaal vragen waarop je de antwoorden vindt in onze "Wall of fame". Nu upgedate met de cijfers van 2017.

vrijdag 6 april 2018

Officiële lengte parcours.


Vrijdag 6 april. Officiële parcoursopmeting. Fietsen ijken. Parcours 2 x affietsen. Fietsen na-ijken. Totale lengte uitrekenen, en startplaatsen berekenen.

Het nieuwe parkoers is niet alleen vlakker, maar ook een stuk korter. 852,26m lang. Vaker bevoorrading, vlugger zicht op de evolutie in de rondetijden.

Voor de marathon en de 6h is de eerste ronde maar 434m. Exact 42km195m met 49° rondes er bij.
Voor de 24h is de eerste ronde maar 705m. Exact 100Mijl (160km930m) met 188 rondes er bij.

Ook de startpunten werden opgemeten. Het parcours ligt alvast startens klaar op jullie te wachten.


1: Finish marathon & 0-lijn voor 24, 6 en 1h.
2: Start 24 uur.
3: Start marathon & 6 uur.

vrijdag 30 maart 2018

Inhoud "Start 2 Marathon"

De begeleiding zelf kost slechts €15.
Wat krijgt u hier allemaal voor terug?
  • Trainingsschema 4x/week
  • 3 Begeleidingen/week
  • 3 test-trainingen
  • 1 sportgels Svensson
  • 1 booster gel Svensson (met cafeïne)
  • 1 Final gel Svensson
  • Isotone-drank bij één training
  • Recup-drank na één training
De totaalprijs van €45 omvat ook de marathon inschrijving aan €30.
Wat krijgt u hier allemaal voor terug?
  • Nachtmarathon (start op zondag 11h ook mogelijk)
  • Tijdsregistratie met meer dan 35 tussentijden.
  • Technisch T-shirt
  • Zeer ruime bevoorrading elke 1,1km
  • Heel veel kaarslicht en sfeer
Préview op het trainingsschema:
  • In de eerste week zijn er 4 trage duurloopjes voorzien. We beginnen met 10km en gaan nog niet verder dan 13km.
  • Eén loopje zal ook krachttraining omvatten.
  • In de tweede week zijn er 3 trage duurlopen. We trekken de langste afstand op tot 16km.
  • In die tweede week doen we ook reeds een snelheidstest. We lopen 4 keer 800m, en aan de hand van deze training zullen de tempo's bepaald worden voor toekomstige trainingen.

woensdag 14 maart 2018

Tips van de info avond over sportvoeding


Spreker was Pascal Gerard van Svensson. Svensson werkt onder andere met team Katusha-Alpecin, Sport Vlaanderen-Baloise, Cercle Brugge. Maar ook met een wielerteam van diabetici.
  • Drinken doe je best per 1 à 2 slokjes of 5 à 8cl per keer. Als je grotere hoeveelheid drinkt kan dit niet snel genoeg opgenomen worden en zorgt voor extra druk op de blaas. Je zal frequenter moeten plassen.
  • Vetloop heeft maar zin als hartslag beneden 120 blijft en langer duurt dan 75minuten.
    Gezien de reserves (aan Glycogeen) die steeds in ons lichaam aanwezig zijn, begint de vetverbranding pas na ongeveer 75m.
  • Wanneer je langer sport dan 75 minuten volstaan de reserves in ons lichaam niet en moet je energie en vocht aanvullen. Isotone drank & sportgels zijn hier de ideale oplossing.
  • Professionele isotone drank kan je best benaderen door 1/4 appelsap te verdunnen met 3/4 water en aan te vullen met halve koffie lepe zout.
  • Gezonde voeding bestaat uit 300gr groenten + 3 à 5 stukken fruit/dag met vezelrijke volkoren graanproducten (75gr pasta, zilvervliesrijst of 150gr aardappelen), beperk vet en suiker. En eet 2 x vis per week. Ook 3 à 4 keer/week een handvol ongezouten noten.
  • Een sporter vult deze gezonde voeding aan met extra koolhydraten, eiwitten en water.
  • Dag voor de wedstrijd eet je best witte volledig uitgekookte pasta, geen rauwe maar gestoomde groenten, laag vet gehalte, hoog gehalte aan suiker, maar geen citrus.
  • Peperkoek is een ideale sportvoeding tijdens training of wedstrijd. Het is arm aan vezels en vet, maar rijk aan suiker.
  • Recuperatie drank moet vocht, suikers, eiwitten en mineralen aanvoeren. Ook chocolademelk heeft deze 4 kenmerken. Maar de eiwitten uit chocolademelk werken veel trager in op ons lichaam ten opzichte van recuperatiedranken. Een goede profesionele recupdrank is de minimale investering die voor een recreant aangeraden wordt. Drink deze in het eerste uur na de training of loop. Daarna chocolademelk is een zeer goede aanvulling.
  • Als een duursporter er in slaagt om zijn energie te blijven halen uit de aerobe krebscyclus (suiker, vet en eiwit met zuurstof) treed er geen verzuring op. Je kunt blijven doorgaan tot je last krijgt van bvb slaaperigheid.

Interesse in de producten van Svensson?
https://svensson.club/nl/?s=04263310

zondag 4 maart 2018

Ik heb nog nooit afgezien bij het lopen


Een tiental jaar geleden begon Linda Frickelo (54) uit Knesselare met lopen.
Alhoewel prestatiedruk haar helemaal vreemd is, waagt de atlete van Joggingclub Aalter zich op 14 juli aan haar eerste marathon:
de nachtmarathon van de M&M 2 daagse in Aalter.


Wat voor loper ben je?
LINDA FRICKELO. (lacht) “Het antwoord is simpel: de traagste.
Tijdens wedstrijden loop ik meestal helemaal achterin.
De mensen van het Rode Kruis kennen me dus heel goed.
Maar dat betekent niet dat ik altijd de laatste in de uitslag ben.
Door mijn inspanningen te doseren, raap ik onderweg meestal wel enkele lopers op.
Ik motiveer hen dan om in mijn spoor te blijven. Zelf voel ik nooit prestatiedruk.
Bij het lopen heb ik nog nooit afgezien.”


Waarom heb je dan de beslissing genomen om een marathon te lopen?
“Ik wil het bewijs leveren dat je een marathon kunt lopen zonder daarom achteraf helemaal kapot te zijn.
De dag nadien wil ik mijn werk op ons landbouwbedrijf kunnen doen net zoals alle andere dagen.
De marathon is overigens niet mijn grote doel, het traject daar naartoe is dat wel.
Ik wil genieten en beleven. Een tijdsdoel heb ik niet echt.
Of toch wel, de tijdslimiet bedraagt zes uur en ik wil zeker op tijd binnen zodat organisator Joeri op tijd naar huis kan om te eten. (lacht)
Bij deze wil ik ook een warme oproep lanceren aan iedereen die twijfelt of hij dat wel zal kunnen,
doe gewoon mee.”


Hoe ga je je voorbereiden op die grote uitdaging?
“De voorbije jaren heb ik al twee keer deelgenomen aan de halve marathon Deinze-Bellem en ook al vier keer aan de 24 km van de Bostrail.
Dat is al een basis, maar een marathon is natuurlijk nog een stuk verder.
Daarom doe ik mee aan het project Start 2 Marathon.
Ik ben benieuwd want ik heb nog nooit getraind met een schema.
Ik zal mijn best doen om het schema te volgen, al wil ik niet te veel buiten mijn comfortzone komen.
Daarnaast ga ik ook extra aandacht aan mijn voeding moeten besteden.
Vooral de dag zelf want dat is een onbekende factor voor mij.
Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een gelletje genomen.”


Wat is je mooiste loopervaring?
“Goh, dat is moeilijk te zeggen. Elk jaar opnieuw geniet ik van de Bostrail in Aalter.
Qua beleving is dat top. Je loopt door bossen en straatjes waar je anders nooit komt.
Op die manier herbeleef ik ook mijn jeugd. Ik ben namelijk opgegroeid in de bossen van Maria-Aalter.
Daarnaast koester ik ook mooie herinneringen aan Deinze-Bellem van 2016.
Ik kwam er onder de indruk van de prestaties van Ives Van Cauwenberghe en Joris Verhulst.
In zijn rolstoel legde Ives de halve marathon af, enkel en alleen op armkracht.
Joris bleek slechtziend te zijn en liep – met een touw verbonden aan zijn begeleider – de hele tijd in mijn buurt.
We hebben heel veel gebabbeld waardoor de kilometers snel onder onze voeten schoven.
Dat sociale luik van het sporten vind ik heel belangrijk.”

Tekst: Dirk Van Thuyne